Досвід вчителя

За останні роки необхідність використання новітніх інформаційних технологій значно збільшилася. Це не лише нові технічні засоби, але й нові форми й методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Інтернет відкриває нові, раніше невідомі можливості для вдосконалення викладання навчальних предметів, розширення змісту позакласної та позашкільної освіти, самоосвіти всіх учасників навчально-виховного процесу. Можливості використання Інтернет-контенту надзвичайно великі. Глобальна мережа Інтернет створює умови учням та вчителям для отримання будь-якої інформації з різних частин світу: країнознавчий матеріал; новини з життя молоді й країн, відомих людей всього світу; доступ до статей, газет, журналів, книг, аудіо- та відео матеріалів різного характеру. На уроках іноземної мови з допомогою Інтернету можна розв’язати цілий ряд дидактичних завдань: - формувати навички та вміння читання, використовуючи матеріали глобальної мережі; - формувати й підтримувати стійку мотивацію до вивчення іноземної мови; - розширити кругозір учнів; - налагоджувати й підтримувати зв’язки й контакти зі своїми однолітками в будь-якій країні світу. Можливості використання Інтернет-контенту під час навчання можуть суттєво підвищити якість проведення занять і засвоєння знань. Викладання іноземних мов має відповідати вимогам часу, базуватися на останніх досягненнях і прогресивних здобутках науки і техніки. Освоєння методів і навичок роботи з Інтернет-ресурсами надасть учителю можливість покращити навчальний процес, урізноманітнити, осучаснити методи та прийоми викладання, підвищити мотивацію до вивчення предмета. Для учнів це можливість узяти участь у тестуванні, конкурсах, вікторинах, олімпіадах, які проводяться а мережі Інтернет, листуватися з однолітками з різних країн, брати участь у чатах, відеоконференціях, отримувати доступ до друкованої інформації, аудіо- та відеоматеріалів. Зацікавленість цією проблемою значно підвищується з 2001 року й не зменшується наразі, оскільки триває інтенсивна комп’ютеризація закладів освіти, підключення їх до високоякісного швидкісного Інтернету. У педагогічній літературі з’являється велика кількість статей й матеріалів на тему використання Інтернету на уроках іноземної мови та в позакласній роботі. П.В. Сисоєв, М.М. Євстєгнєєв у своїх працях неодноразово наголошують на тому, що «безпосередньо ресурси мережі є безцінною й необмеженою базою для створення інформаційно-предметного середовища, освіти й самоосвіти людей, задоволення їх професійних та особистих інтересів і потреб». Спілкуючись у реальному мовному середовищі, яке забезпечує нам Інтернет, учні опиняються в справжніх життєвих ситуаціях. Задіяні у вирішенні широкого кола значущих, реалістичних, актуальних питань, школярі навчаються раптово і адекватно на них реагувати, що стимулює створення власних думок, а не маніпуляцію мовними формулами. Для успішної орієнтації у світовому інформаційному просторі учням необхідно оволодіти інформаційною, а також комп’ютерною культурою, оскільки пріоритет під час пошуку інформації все більше надається Інтернету. Як інформаційна система, Інтернет пропонує своїм користувачам безліч інформації та ресурсів. Базовий комплект послуг може включати: - електронну пошту (e-mail); - телеконференції (usenet); - відео конференції; - можливість публікації власної інформації, створення сайтів (Web-site), домашніх сторінок (homepage); - доступ до інформаційних ресурсів аудіо-, відео та текстового характеру; - довідникові каталоги (Yahoo, InfoSeek, UltraSmart, LookSmart, Galaxy); - пошукові системи (Alta Vista, HotBob, Google, OpenText); - розмови в мережі (Chat); Усі ці можливості можуть активно використовуватися під час вивчення іноземної мови. Для чого слід використовувати Інтернет на уроках іноземної мови? Учені-методисти та вчителі-практики відзначають, що він дозволяє ефективно вирішувати цілий ряд дидактичних завдань: - формувати стійку мотивацію; - активізувати розумові здібності учнів; - залучати до роботи пасивних учнів; - робити урок більш наочним; - забезпечити навчальний процес новими, раніше недоступними, аутентичними текстами; - привчати учнів до самостійної роботи з матеріалами; - забезпечувати миттєвий зворотній зв'язок; - підвищувати інтенсивність навчального процесу; - забезпечити живе спілкування з представниками інших країн, носіями мови; - формувати та вдосконалювати вміння і навички ефективного читання, письма й аудіювання, монологічного та діалогічного мовлення; - розширити словниковий запас; - реалізувати особистісно орієнтований і диференційований підходи до навчання; - формування вміння, необхідні для забезпечення інформаційної компетентності, а саме: а)здійснювати пошук та відбір необхідної інформації відповідно до поставлених завдань і потреб, використовувати її для досягнення мети; б) аналізувати й оцінювати прочитане; в) розподіляти інформацію на головну та другорядну; - швидко орієнтуватися в тексті, спираючись на ключові слова, структуру тексту, попередню інформацію. Отже моє завдання будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес до навчання, активне бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотезу. Без застосування інноваційних технологій та методів при підготовці таких уроків тут не обійтися. Тому поряд з традиційними методами обов’язково я використовую інноваційні, що можуть активізувати активну енергію учнів, направити її в потрібне русло. Комбінуючи на уроках інноваційні та традиційні методи роботи, я намагаюся створювати умови для розвитку і саморозвитку особистості учня. Це допомагає: - сформувати міцні базові знання учнів; - навчити, де учень може знайти необхідну йому інформацію з теми; - сформулювати необхідні вміння, щоб школяр міг якомога швидше знайти необхідну інформацію із застосуванням інформаційних технологій; - розвинути в учня уміння фільтрувати інформацію на предмет виокремлення актуальної та корисної; - формувати в учнів вміння опрацьовувати, обробляти, редагувати інформацію; аналізувати її, визначати закономірності, прогнозувати і робити висновки. Вважаю, що інтеграція традиційних та інноваційних методів і прийомів дозволяє успішно реалізувати більшість завдань, які ставить учитель, готуючись до уроку. Використання комп’ютерних мереж дозволяє задовольнити індивідуальні запити кожного учня. При підготовці до уроку з використанням ІКТ я не забуваю, що це урок, а значить складаю план уроку виходячи з його цілей, дотримуючись основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості, при цьому комп’ютер не замінює вчителя, а доповнює його. Комп’ютер виконує такі функції: 1. Функція вчителя: - джерело нової інформації; - наочний посібник; - засіб діагностики і контролю; 2. Функція робочого інструменту: - засіб підготовки текстів; - графічний редактор; - обчислювальна машина; При підготовці та проведенні уроку використовую готові програмні продукти (енциклопедії, навчальні програми). Також велику допомогу надає Microsoft Office, який включає в себе, окрім текстового процесораWord ще й систему баз даних Access і електронні презентації Power Point. Текстовий редактор Word допомагає підготувати роздатковий матеріал та дидактичний матеріал. Електронні презентації дають можливість підготувати наочність до уроку. Переваги ІКТ: 1.індивідуалізація навчання; 2.інтенсифікація самостійності учнів; 3. Зростання обсягу виконаних завдань; 4. Розширення інформаційних потоків; 5. Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітних форм роботи; Комп’ютер допомагає мені вийти за стіни шкільного кабінету, зануритися в віртуальний світ. Використання ІКТ на початковому етапі вивчення іноземної мови. Під час навчання іншомовної фонетики, використовую зразки вимови носіїв мови, яка вивчається. Тут у нагоді стають навчальні програми, які передбачають режим роботи з мікрофоном. Я використовую програму «Кліфорд навчається читати». Ця програма допомагає вивчити англійську абетку, ознайомити з новими словами, навчитися правильно їх вимовляти. Також стає у нагоді і програма «Triple Play Action». Ця програма складається з багатьох тем, такі як: «Будинок», «Професії», «Овочі і фрукти». Ця програма включає в себе різні мовленнєві вправи. Формування орфографічної компетенції може бути набагато цікавішою для учнів завдяки використанню навчальної програми, як «Bridge to English», яка вирішує відразу два завдання: правильне написання слів і освоєння клавіатури. Ця програма дає можливість писати диктанти, які озвучуються носіями мови, що дає можливість слухати правильну літературну мову. Зорова пам'ять залучається при виконанні зорових диктантів, які передбачають написання орфограм з опорою на наочність (схеми, ілюстрації), яка завдяки ІКТ може бути кольоровою, анімаційною, супроводжуватися звуковими ефектами. Використання ІКТ є ефективним засобом формування лексичної компетенції учнів початкової школи. За допомогою ІКТ, я можу одночасно демонструвати на екрані графічну форму ЛО і зображення, а також надати можливість узагальнення граматичного матеріалу за допомогою таблиць, схем, діаграм, що дозволяє значно скоротити обсяг текстової інформації, що є дуже важливим для образного запам’ятовування фактичного матеріалу. Використання ІКТ в середній та старшій школі. Застосування комп’ютерів на уроках значно підвищує інтенсивність навчального процесу. При комп’ютерному навчанні засвоюється набагато більша кількість матеріалу. Крім того, матеріал краще застосовується. Також комп’ютер знімає такий негативний психологічний фактор, як «страх». В середній та старшій школі я використовую відеоматеріали при розробці уроків. Використання мережі Інтернет значно полегшує роботу вчителя з підбором того чи іншого потрібного матеріалу до уроку. Існує той факт, що учень ніколи не навчиться розуміти англійську мову, якщо не буде наполегливо тренуватися. Йому потрібно слухати, як говорять носії мови, і тому потрібно вчитися їх розуміти. Використання Video-English заснований саме на цьому принципі –слухати і розуміти. По - перше, перевага цього методу в тому, що учень тренує своє аудіо-сприйняття. Він дає можливість слухати і запам’ятовувати, як насправді носії мови вимовляють слова в живій. По-друге, необхідність правильних відповідних дій з боку учня змушує його думати. Він змушений звертати увагу на кожен , не до кінця зрозумілий фрагмент. Він повинен постійно замислюватися, чому слова стоять саме в такому порядку, навіщо тут це слово, чому тут така форма дієслова? Замислюючись над такими речами і намагаючись знайти відповідь, він мимоволі запам’ятовує всі складні місця і буде впізнавати їх, зустрічаючи знову. Так приходить розуміння граматики англійської мови на інтуїтивному рівні. Учень може впевнено застосовувати певні мовні конструкції, ґрунтуючись на своєму досвіді – просто тому що він знає, що «так говорять». По-третє, цей метод збільшує словниковий запас. Також в старшій школі я застосовую відео-урок, урок дискусію, урок екскурсію. Такі форми занять підтримують інтерес учнів до предмета і підвищують мотивацію до навчання. Під час таких уроків розширюється кругозір учнів. Збільшується інформація про культуру країни, що вивчається, удосконалюється соціокультурна компетенція учнів. World Wide Web з величезною кількістю сайтів і домашніх сторінок надає інформацію на будь-який смак. Я також використовую цю можливість в своїй роботі. Навчання аудіювання. Сайт компанії Lucent Technologies, її підрозділ Bell Labs, дозволяє почути, як звучить будь-яка фраза іноземною мовою. Автори сайту пропонують розроблений синтезатор мови, який перетворює друкований текст у звук. На сайті http://www.bell-labs.com/project/tts/index.html можна вибрати одну із семи мов – англійську, німецьку, французьку, італійську, іспанську. Потім потрібно надрукувати у відповідне вікно текст обраною мовою. Через декілька секунд написане буде вимовлене. Таким чином можна озвучити будь-який текст із будь-якого джерела. Існує велика кількість онлайн-програм синтезу мови. Online text-to-speech software. * http://www/neospeech.com/ *http://www.research.att.com/~ ttsweb/tts/demo.php * http://text-to-speech.imtranslator.net/ . Дуже корисним під час уроку є онлайн-словники з можливістю прослухати аудіо запис слова. Корисним і цікавим джерелом розвитку навиків аудіювання учнів із достатнім та високим рівнем знань може стати Інтернет-радіо. Найбільш поширені сайти: *http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/radio_newsroom/default.stm-на цій сторінці вибираємо справа в розділі weekly news scripts & audio скрипт до ранкових новин. * http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/- на цій сторінці в розділі News English вибираємо words in the news. Короткі фрагменти новин можна прослухати. Деякі рідкісні слова виділені жирним і зібрані в тлумачний англо-англійський словник. *http://news.bbc.co.uk/hi/Russian/learn_english/default.stm . У розділі Words in the news вибираємо архів за будь-який рік. *http://www.voanews.com/specialenglish/archive/index.cfm-архів аудіо новин спрощеною англійською мовою (диктори говорять повільно, обмежена лексика). Американська англійська. *http://www.simpleenglish.com/-короткі новини простою англійською мовою, начитані повільно. Навчання читання. Інтернет – чудовий засіб для отримання інформації про останні події у світі. Таким чином, з допомогою Інтернету можна перетворити класну кімнату на агенцію новин, а своїх учнів – на репортерів. Такий вид діяльності підійде для старших класів, оскільки включає в себе читання великих текстів, мистецтво інтерпретації й добре усне мовлення. Практично всі найбільші газети світу мають свої web-сторінки. Для того, щоб дізнатися, де і які існують газети, можна запропонувати учням відвідати сторінку MEDIA LINKS (http://www.mediainfo.com/emedia/), яка має посилання на багато видань. Сайти декількох відомих англомовних видань: *CNN World News (http://cnn.com/world), *ABC News (http://www.abcnews.go.com/index.html>), *BBC World Service (http://www.bbc.co.uk/worldservice>). *The Washington Times (http://www.washtimes.com/>). * The New York Times (http://www.nytimes.com/>). Використовуючи газетні статті можна запропонувати учням працювати по двоє, троє, дослідити статті, які охоплюють усі аспекти життя людини. Переваги такої роботи в тому, що весь клас включений в роботу, можлива диференціація, оскільки сильніші учні можуть зайнятися дослідженням більш складних статей, у той час як слабшим можна доручити звіт про погодні умови або щось зі сфери культури. З метою розвитку навичок читання і говоріння можна поповнити словниковий запас учнів. Для цього можна запропонувати учням скласти словникові статті, спираючись на прочитану інформацію. Основною перевагою такої роботи є те, що учні отримують інформацію з перших рук, можуть вільно обирати джерела інформації, відчуваючи себе частиною великого світу. Навчання письма. Спілкування в віртуальній реальності здійснюється з допомогою електронної пошти. Міжнародний обмін листами можна здійснювати в будь-якому класі на будь-якому рівні володіння мовою. Знайти друзів по листуванню для учнів можна так: 1. Звернутися з відповідним запитом до TESL-L(computer-assisted language learning sub-branch listserv@cunyvm.cuny.edu/listserv@cunyvm.bitnet) або TESLK-12 (listserv@cunyvm.cuny.edu). 2. Звернутися до лист - серверу для міжкультурних зв’язків (Intercultural E-Mail Classroom Connections http://www.iecc.org,), які пропонують встановлення листування з різною метою: для виконання різних проектів, обговорення буденних проблем, ведення дискусій між групами людей. Інтернет як засіб комунікативності. На сучасному етапі Інтернет надає необмежені можливості відео спілкування. Люди з протилежних частин земної кулі можуть спілкуватися у відео режимі, використовуючи програму Skype. Є унікальна можливість проведення відео конференцій, телемостів, відео уроків. Завдяки сучасним Інтернет-технологіям процес комунікації відбувається швидше й простіше. Це унікальна можливість покращувати знання та вміння учнів, мотивувати їх до спілкування й вивчення іноземної мови.

Немає коментарів:

Дописати коментар